woensdag 27 november 2013

Wat is 'Amigurumi'?

Een van mijn hobby's is het maken van amigurumi. Vaak krijg ik te horen dat mensen helemaal niet weten wat dit is en daarom lijkt het mij leuk om jullie uit te leggen wat amigurumi precies inhoud en waarom ik dit zo leuk vind om te doen. Wie weet raak je zelf geïnspireerd en heb je er binnenkort een nieuwe hobby bij. Ik ben in ieder geval helemaal verslaafd hieraan!


Bron: www.pepika.com


Amigurumi is de Japanse term voor in het rond gehaakte beestjes. In Nederland wordt deze hobby ook steeds populairder. Het haken van deze beestjes is helemaal niet zo moeilijk als het lijkt. Iedereen kan het leren. Op het internet zijn veel websites te vinden met uitleg over de steken die je gebruikt bij het maken van deze beestjes. Ook vind je vaak veel gratis patronen die je kunt volgen. Het beginnen met deze hobby hoeft dus ook helemaal niet duur te zijn. Als je wilt kun je boeken aanschaffen met patronen en uitleg, maar je zou ook naar de bibliotheek kunnen gaan of dus gratis patronen en uitleg via internet kunnen volgen.

Bron: http://www.cuteamigurumi.com/2011/09/25/farmer-monkey-amigurumi/

Wat heb je nodig voor het maken van amigurumi?
In principe heb je weinig spullen nodig. Een haaknaald is erg belangrijk. Dit kun je in de meeste hobby winkels wel krijgen of bijvoorbeeld bij de Hema. Ook heb je garen nodig om mee te haken. Dit heb je in verschillende soorten en kleuren. Zelf haak ik vaak met acryl garen omdat dit gemakkelijk uit te wassen is (handig als je beestje bijvoorbeeld vies geworden is, of je het aan kinderen wilt geven). De meeste mensen gebruiken katoen om amigurumi's mee te haken. Katoen is gladder, maar haakt ook wat stugger wat voor sommige mensen lastig kan zijn. Het is maar net wat jou voorkeur heeft. Natuurlijk kun je ook wol gebruiken als je dit fijn vind werken. Probeer maar eens wat materialen uit en kijk wat jij het beste vind werken. Garen hoeven helemaal niet duur te zijn. Bij winkels zoals Zeeman of de Wibra vind je vaak een groot assortiment aan kleuren voor een lage prijs.

Voor het maken van het gezichtje van je amigurumi kun je speciale veiligheidsoogjes kopen bij de hobby winkel of via een online shop, maar je kunt ook oude knopen gebruiken of het gezicht erop borduren met draad. Dit is een stuk goedkoper en gemakkelijker verkrijgbaar.
Ook heb je materiaal nodig om je amigurumi's mee te vullen. Hiervoor kun je kussenvulling gebruiken, maar ook watjes (maar dan is het niet uit wasbaar). In veel hobby winkels kun je fyberfill kopen. Dit is wat ik zelf het liefste gebruik. Voor een paar euro heb je al een enorme zak vol en hier kun je lang mee vooruit.

bron: http://www.pepika.com/gallery.htm


Waar kun je leuke patronen kopen? 
Via google kom je vaak veel patronen tegen. Ook heb je veel websites die er speciaal op gericht zijn dat mensen daar hun patronen kunnen uploaden. Een voorbeeld hiervan is www.ravelry.com en www.amigurumipatterns.net (een Nederlandse website). Je zult merken dat je voor bepaalde patronen moet betalen, maar er zijn ook genoeg gratis patronen te vinden die erg leuk zijn.
Kijk ook eens in de bibliotheek bij de hobby boeken of bij boekhandels. Zelf vind ik de boeken van 'Zoomigurumi' erg leuk!

Bron: www.pepika.com

Bron: http://berrysprite.blogspot.nl/2010_04_01_archive.html


Wat is er nou zo leuk aan amigurumi?
Ik vind het erg leuk dat ik mijn creativiteit kwijt kan in amigurumi. Je kunt de beestjes alle kleuren geven die je maar wilt. Ook kun je veel dingen toevoegen zoals stof, knoopjes, strikjes etc. Dit maakt dat elke amigurumi er weer heel anders uit ziet. Daarbij vind ik het resultaat vaak erg schattig en het is best rustgevend om te maken.

Ik ben benieuwd wat jullie van amigurumi vinden en of je zelf ook zoiets zou willen proberen. Laat me weten wat je er van vind!

1 opmerking: