woensdag 4 december 2013

DIY: Kerstkaboutertjes

Om alvast in de kerstsfeer te komen heb ik deze leuke DIY voor jullie samen gesteld. Ik kwam dit idee tegen via 'Pinterest' en heb er inmiddels al vier gemaakt. Hiermee kun je leuk je huis of kamer versieren. Ook handig als je geen kerstboom hebt maar wel je kamer wat wilt versieren.



Op http://www.pinterest.com kwam ik een leuke tutorial tegen van deze kerstkaboutertjes. Via http://blog.revoluzzza.com/2010/12/23/last-minute-weihnachtswichtelchen/ kun je een patroon downloaden voor de vorm van de kaboutertjes. Dit heb ik uitgeprint en uitgeknipt en vervolgens overgetrokken op vlieseline. Vlieseline is iets wat je op stof kunt strijken zodat de stof niet afrafelt wanneer je deze uitknipt. Mocht je vilt gebruiken voor dit project dan is dit niet nodig.

Ik heb een aantal leuke stofjes gekozen en ben aan de slag gegaan!
Allereerst heb ik dus de vlieseline op de gekozen stof gestreken. Denk erom dat je dit aan de achterkant van de stof doet, anders is de vlieseline zichtbaar. Vervolgens heb ik de vormen uitgeknipt. Dit wordt het lijfje van je kerstkabouter.


Vervolgens koos ik 2 kleuren vilt uit. Wit voor het baardje van de kerstkabouter en een crème kleurige voor het gezicht. Natuurlijk kun je ook andere kleuren kiezen als je dit mooier vind. In het patroon die je uitgeprint hebt zitten ook patronen voor baardjes. Deze kun je overtrekken of rondom uitknippen, maar natuurlijk is het ook mogelijk om gewoon je eigen baardje te knippen uit vilt.

 Nu is het de bedoeling dat je de onderdelen aan elkaar vast naait. Ik koos ervoor om dit met de hand te doen in plaats van met een naaimachine, omdat ik dit gemakkelijker vond. Je kunt zelf kiezen wat voor kleur draad je hiervoor gebruikt. Ik vind het zelf leuk om een mooie afstekende kleur te kiezen en ben dus voor blauw gegaan. Ook heb je 2 zwarte kraaltjes nodig voor de ogen en een naald en speltjes om de onderdelen vast te pinnen.

 Het gezichtje zette ik vast met een speld zodat het niet zou verschuiven en met blauw draad naaide ik het vast. Dit doe ik met een Festonsteek. Kijk op http://www.garnstudio.com/lang/nl/video.php?id=53 als je wilt leren hoe dit moet.

Vervolgens heb ik de oogjes er met dezelfde draad aan vast genaaid. Kleine zwarte kraaltjes zijn hier erg geschikt voor.

 Nu is het tijd om het baardje vast te maken. Dit deed ik met rood draad en zoals je ziet zit het baardje alleen vast op de plek van zijn mond. Dit is prima zo. Je kunt je kaboutertje elke gezichtsuitdrukking geven die je maar wilt.

Aan de achterkant is het belangrijk dat je alles goed afhecht zodat alles goed vast blijft zitten.

Met hetzelfde blauwe draad en de Festonsteek naaide ik vervolgens de twee helften aan elkaar. Eerst heb ik ze vast gezet met een speldje zodat het niet verschuift tijdens het vast naaien.

Als je je kaboutertje op wilt kunnen hangen is het belangrijk dat je een lus bevestigd op het einde van de punt. Ik heb hiervoor dit draad gebruikt maar je kunt ook kiezen voor lint of iets anders wat je in huis hebt.

Ga door met het vast naaien van de twee helften tot je nog maar een klein gaatje over hebt. Hier kun je je kaboutertje vullen. Hiervoor kun je watjes gebruiken of Fyberfill. Ik ben voor dat laatste gegaan. Dit kun je kopen bij hobby winkels en online. Wanneer je je kaboutertje genoeg gevuld hebt kun je het laatste stukje vast naaien en je kerstkabouter is klaar!




Je kunt zo creatief zijn als je zelf wilt! Probeer eens verschillende stofjes uit of vilt. Aan een aantal kerstkaboutertjes heb ik zelfs dennenappels gehangen. Je kunt ook kiezen voor kraaltjes, glitter, belletjes en noem het maar op.

Deze kaboutertjes brengen al snel je huis in de kerstsfeer en ze staan erg vrolijk. Misschien leuk om in de kerstboom te hangen of aan een lamp of kast. Ook kun je een draad spannen aan het plafond en hier verschillende ornamenten aan hangen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen