zondag 25 januari 2015

Crochet along 2014

In september ben ik begonnen met de 'Crochet along 2014'. Dit is een patroon van een deken met veel verschillende soorten steken er in. Het was vorig jaar een grote hype op Facebook en veel haaksters hebben hier aan mee gedaan. Ik zat eerst heel erg te twijfelen, omdat ik bang was dat ik de deken te druk zou vinden met al die verschillende kleuren. Uiteindelijk ben ik er toch voor gegaan en heb gelukkig geen spijt! Mijn deken is nog lang niet af, maar ik wou jullie graag een update geven en jullie meer over dit patroon vertellen. 

 De crochet along 2014 kun je vinden op de blog van Tertia Mulder (http://terraysleven.blogspot.nl). Momenteel zijn zij alweer begonnen met een nieuwe deken, die van 2015, maar je kunt de deken van 2014 nog gewoon vinden. Ook zijn er groepen op Facebook over dit patroon. Erg leuk om aan mee te doen! Iedereen zit elke week vol spanning te wachten tot er een nieuw stuk van het patroon wordt getoond. Want dat is het principe van een crochet along: met z'n allen haken aan 1 patroon! Elke week worden er een paar nieuwe toeren openbaar gemaakt als 'huiswerk'. Je kunt je vragen daar stellen en het is vooral ontzettend leuk om de verschillende dekens te zien.

Iedereen kiest weer zijn eigen kleuren en iedereen krijgt een ander resultaat. Ik ben voor blauw en geel tinten gegaan met grijs en wit afgewisseld. Ik was zo blij toen ik mijn bestelling binnen kreeg! Ik heb gekozen voor het garen van Stylecraft. Dit is een super mooi acryl garen van goeie kwaliteit. Lekker zacht ook en ze hebben hele mooie kleur keuze. In de doos hierboven zie je ook nog een grote bol groen en rood (stylecraft weekender en stylecraft chunky), maar deze heb ik voor 2 andere projectjes gebruikt.

Ik had nog nooit eerder met stylecraft gewerkt, maar er wel al goeie dingen over gehoord. Ik haak het liefst met acryl en zeker voor een deken zou ik zelf niet zo snel voor katoen gaan. Katoen is al snel zwaar vind ik. En dit is lekker zacht en houd je ook lekker warm. Wel moet je met het uitwassen iets voorzichtiger zijn. Ik zou het op wolwas of met de hand wassen.

 Ik had ook nog 2 bolletjes wit garen gekocht van victory acryl lammy. Dit heb ik uiteindelijk niet gebruikt omdat het totaal niet dezelfde structuur en dikte had als het Stylecraft garen, maar dat geeft niet, dit gebruik ik wel weer eens voor een ander project. Ik heb voor de kleuren blauw en geel gekozen omdat dit de kleuren zijn die ik in mijn woonkamer heb. Zoals ik eerder al zei was ik bang dat de deken snel te druk zou worden dus ik heb er voor gekozen om het veel af te wisselen met lichtgrijs en wit. Zelf vind ik het wel een mooi resultaat geven.

Ik heb mijn garen besteld bij Echtstudio (http://www.echtstudio.nl). Hier bestel ik meestal mijn garens als ik het niet in een fysieke winkel wil kopen. Ze hebben een groot aanbod en goeie service. Meestal heb ik het de volgende dag nog in huis. Heel handig als je ergens mee bezig bent en halverwege een bepaalde kleur opraakt. Voor deze crochet along kan ik het je aanraden om een bekender merk garens te kiezen. Of in ieder geval iets waarvan je zeker weet dat je het gemakkelijk weer bij kunt bestellen. Het zou zonde zijn als je halverwege je deken een bepaalde kleur niet meer kunt aanvullen. 

Toen ik begon haakte ik in een veel sneller tempo dan ik nu doe, maar langzaam aan begint de deken vorm te krijgen. Er zit ontzettend veel werk in zo'n deken en ik vrees dat het nog lang gaat duren voordat hij af is. We zullen zien hoelang ik er over doe! Ik vind het fijn om zo'n deken te haken naast mijn andere projectjes. Zo kan ik lekker afwisselen en ben ik niet telkens met hetzelfde bezig. De valkuil is wel om de deken aan de kant te leggen en nooit meer af te maken, maar tot nu toe lukt het nog. De ene periode haak ik meer aan mijn deken dan de andere keer, maar zo blijft het leuk. Ik wil mezelf niet hoeven dwingen om het af te maken, want dan verlies ik mijn enthousiasme en dan komt het nooit meer af. 

Inmiddels ben ik al een heel stuk verder gekomen en de deken bedekt nu mijn bovenlichaam. Nog even doorzetten dus, want voordat mn benen bedekt zijn mag ik nog wel even. Er zaten veel nieuwe steken voor mij in dit patroon, maar dat maakte het des te leuker. Ik vind het geen lastig patroon, je moet wel goed lezen wat er staat. Gelukkig zijn er veel afbeeldingen bij en is alles duidelijk uitgelegd. Zolang je maar goed je steken blijft tellen komt het wel goed, anders gaat je deken scheef. 



Ik kan niet wachten tot de deken af is! Hopelijk in ieder geval voor de volgende winter. Dan zal zo'n warme deken zeker welkom zijn. Tot die tijd ligt hij mooi opgevouwen over de leuning van mijn bank. Zo kijk ik er elke dag even naar en blijf ik enthousiast om verder te gaan. Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen..

4 opmerkingen: