woensdag 25 maart 2015

Haken voor beginners!

Als mensen mijn haak projectjes zien zeggen ze vaak dat het hun ook wel leuk lijkt om te leren haken, maar dat ze bang zijn dat dat toch niet gaat lukken. Of dat ze na een poging maar opgehouden zijn. Erg begrijpelijk, want haken lijkt erg ingewikkeld, maar iedereen kan het leren! Het ziet er veel moeilijker uit dan het is. Ik wil met jullie de basics delen van het haken. Waar begin je? Wat heb je allemaal nodig voor haken?

Wat heb je nodig?
In principe heb je niet veel nodig. Met een haaknaald en een bol katoen of acryl kom je al een heel eind. Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt. Er bestaan veel mooie dure garens, maar dit is helemaal niet nodig. Als beginner zou ik gewoon eens naar de Wibra, zeeman of dichtbijzijnde hobby winkel gaan en kijken wat ze hebben. Zelfs de action heeft katoen en acryl! Een haaknaald koop je ook vaak bij hobby winkels of online.
Nu hebben haaknaalden verschillende maten. Welke je nodig hebt hangt af van wat voor garen je gebruikt. Op het etiket van je bol staat altijd welke maat geschikt is. Meestal is dit een 2,5 tot 3mm. Dit hangt er ook vanaf wat je wilt maken, hoe grof je wilt haken bijvoorbeeld. Ik zou in het begin gewoon het etiket aanhouden.
Verder kun je als je amigurumi's wilt maken (klik hier om te weten wat amigurumi is) oogjes kopen. Dit kunnen veiligheidsoogjes zijn die je online of in sommige hobby winkels kunt kopen, maar ook knopen. Je kunt ze er zelfs op borduren of vilt gebruiken.

Overige materialen zijn textiel lijm, knoopjes, lintjes, een schaar en een naald. Zolang je maar een haaknaald en garen hebt dan kom je er wel.
Waar moet ik beginnen?
Als je net wilt beginnen met haken lijkt alles heel moeilijk en ingewikkeld. Een patroon ziet er vaak uit als chinees en je hebt geen flauw idee wat je aan het doen bent. Ik zou niet gelijk proberen een patroon te maken, maar eerst de basisvaardigheden onder de knie proberen te krijgen. Dit zijn de steken die je het vaakst gebruikt bij haken: vaste, losse,  stokjes, halve stokjes, meerderen en minderen en de magic circle (magische ring). Hiermee kun je al wat simpele patronen maken.

Wat zijn de afkortingen van de steken en de Engelse benamingen?
Ik kan je aanraden om de Engelse steken te leren, omdat er veel meer gratis patronen in het Engels verkrijgbaar zijn via internet. 
Om de steken te leren kun je het beste naar youtube gaan, typ de steek die je wilt leren in de zoekbalk en voilà! Er wordt stap voor stap voorgedaan hoe deze steek moet. Oefen eerst een paar keer deze steek tot je hem onder de knie hebt, en ga dan naar de volgende steek.
Wat zijn geschikte patronen voor beginners?
Als je de steken goed onder de knie hebt zou ik beginnen met een heel simpel figuur. Bijvoorbeeld een plat lapje of een ronde onderzetter of bijvoorbeeld een simpele amigurumi. Iets wat alleen uit rondjes bestaat. Zoals bijvoorbeeld een beertje, schildpad etc. Begin niet gelijk met iets heel erg groots, dan ben je erg lang bezig. Mocht je geen haak of brei winkel in de buurt hebben of liever online shoppen zo ik eens een kijkje nemen op echtstudio.nl. Hier is volop keuze in haaknaalden en garen, maar ze verkopen ook oogjes, vilt en stof.
Hopelijk hebben jullie iets aan deze informatie. Mocht je ergens vragen over hebben of kom je er niet uit, neem gerust contact met mij op en dan zal ik zien of ik je kan helpen.

2 opmerkingen:

  1. Super handig dit!
    Het lijkt mij namelijk leuk om amigurumi's te gaan maken maar ik heb echt geen idee waar ik moet beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, hopelijk heb je hier iets aan! Het is echt leuk om te doen.

      Verwijderen