zaterdag 7 maart 2015

Review - Heel holland bakt, bakboek voor thuisbakkers

Voor mijn verjaardag heb ik onlangs het 'Heel Holland bakt, bakboek voor thuisbakkers' gekregen. Ik kan nooit genoeg krijgen van bakboeken en tijdschriften en ik ben hier dan ook erg blij mee. Ik had het boek al langer op het oog (na het volgen van het tv programma 'Heel Holland bakt') en was benieuwd of dit een goed bakboek zou zijn. Ik hou namelijk niet van elk bakboek. Veel bakboeken bevatten tegenwoordig vooral recepten met cupcakes, fondant en marsepein en daar hou ik eigenlijk helemaal niet zo van. Vooral de authentieke recepten en klassiekers vind ik leuk om te maken (en lekker). In het programma 'Heel Holland bakt' kwam er van alles aan bod en ik was benieuwd of dat in het boek ook zo was..

Gelukkig was ik niet teleurgesteld na het lezen van de inhoudsopgave. Mooie duidelijke categorie├źn met hele verschillende recepten. Zo staan er recepten in voor: cakes, koekjes, brood, hartig, taart, patisserie, toetjes en feest. Met op het einde nog wat baktips. Veel klassieke recepten die ook in het tv programma aanbod kwamen, maar ook de cupcakes en fondant taarten die veel mensen zo leuk vinden. Het is een lekker dik boek met maar liefst 288 pagina's. In het boek zit een bladwijzer in rood-wit-blauw lint. Wat ik zelf wel een grappig detail vind. Je zult recepten tegen komen uit het tv programma, maar ook andere recepten die je nog niet voorbij hebt zien komen.
Het boek is voorzien van hele mooie foto's en duidelijke uitleg. Alles wordt stap voor stap uitgelegd en bij een aantal recepten zijn er zelfs extra foto's die je stap voor stap laten zien wat je moet doen. Ik vind het ook erg leuk gedaan dat bij een aantal recepten staat dat het geschikt is voor jonge koks. Zo kun je gemakkelijk zien welk recept geschikt is voor kinderen of voor jezelf als je nog niet zo ervaren bent.
Voor jonge koks!
Bij veel recepten staan ook extra tips en variaties op het recept vermeld. Zo kun je het naar je eigen smaak maken en ben je niet gebonden aan het recept zelf. Ook bevat het boek 'topper pagina's' waar je recepten kunt vinden die erg populair waren tijdens het uitzenden van 'Heel Holland bakt'.
Ik vind het een leuk bakboek. Mooi vormgeven en erg duidelijk, ook voor beginners. Daarbij staat er voor iedereen wel iets lekkers in. Of je nou van zoet of hartig houd, van makkelijk of van moeilijk.


Zelf ben ik erg onder de indruk van dit boek. Ik kan je dit bakboek dan ook zeker aanraden! Ik denk dat het voor iedere (thuis)bakker wel geschikt is. Je kunt dit boek in de meeste boekhandels, maar ook online (bijvoorbeeld via bol.com) kopen voor €29,95. 

Ik heb al een aantal lekkere recepten voorbij zien komen en ga binnenkort er zeker 1 van proberen! Het wordt nog lastig kiezen, maar ik ben nu al benieuwd naar het resultaat. Als jullie het leuk vinden wil ik mijn resultaat wel met jullie delen. 

4 opmerkingen:

  1. Erg leuk! Als ik je post lees denk ik die moet ik ook in de kast hebben! Ik ga hem dus mooi op mijn verlanglijstje voor mijn verjaardag zetten. Dankjewel voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan! Ik heb er toevallig vandaag net iets uit gebakken (de chocolate cookies) en het was heerlijk.

      Verwijderen
  2. Lijkt me een mooi boek om te hebben! Vind het een heerlijk programma om te kijken al ben ik zelf niet zo'n held in bakken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook voor mensen die niet zo goed zijn in bakken is dit wel een geschikt boek vind ik :) Er staan zelfs recepten in voor kinderen! Ik denk echt dat het voor iedereen wel geschikt is.

      Verwijderen