maandag 30 maart 2015

Waterverf & review Winsor en Newton aquarel set


Een poosje geleden vertelde ik dat ik met waterverf bezig ga. Het lijkt me erg leuk om illustraties te maken. Ik heb wel al ervaring met tekenen, maar dat is al heel lang geleden en waterverf heb ik nog weinig ervaring mee. Het is nog erg lastig om iets te maken waar ik zelf tevreden over ben, maar ik ben dan ook nog maar net begonnen. Na wat oefenen heb ik mezelf beloond op een Winsor en Newton aquarel set. Vandaag wil ik jullie laten zien wat ik gemaakt heb hiermee en hoe het mij is bevallen.

Ik ben gegaan voor de Winsor en Newton compact set. Deze bevat 14 kleuren en is gemakkelijk mee te nemen doordat hij zo compact is. Er zit ook een klein penseel bij en de klep is geschikt om kleuren in te mengen. Ik hoorde veel goeie dingen over de waterverf van Winsor en Newton, maar meestal is dit vrij prijzig. Ik ben gegaan voor de Cotman kwaliteit, dit is hun studenten versie. Ze hebben ook artist verf, dit is meer voor gevorderen en dan ook een stukje duurder. Ik hoorde dat dit een goeie set voor beginners is en goed pigment had. 
Normaal kost zo'n compact set rond de 30 euro. Ik heb die van mij via marktplaats gekocht, ongebruikt, en betaalde hier 20 euro voor inclusief verzendkosten. Voor zo'n prijs wilde ik het wel eens proberen. Wat mij wel opviel was dat er geen zwart in dit palette zit. Wel een wit, maar geen zwart. Gelukkig heb ik mijn andere waterverf tubes van Reeves nog in huis en zo kan ik ze combineren. Genoeg kleur keuze dus. Je kunt de napjes verf in dit palette ook altijd vervangen door andere kleuren mocht je dat willen. Ze zijn namelijk ook apart verkrijgbaar. 
Aan de zijkant kun je een klein bakje vast klikken voor water. Ik vind dit zelf iets te klein en heb er gewoon een beker water naast staan, maar soms is het wel handig om nog wat kleuren in te mengen. Al heb je daar ook de grote klep voor en soms gebruik ik hier ook gewoon een bord voor. Ik heb al een aantal keer gewerkt met deze set en ben er erg over te spreken. Het pigment is geweldig en er zitten precies de juiste kleuren in. Ook merk ik dat deze waterverf iets fijner vloeit dan mijn Reeves set. Ik zal beide nog genoeg gebruiken en combineer ze gewoon met elkaar.
 Het is wel lastig te bedenken wat ik ga schilderen. Ik heb nog niet echt een eigen stijl en weet nog niet wat voor kant ik op wil hiermee. Ik vind de illustraties (die ik in een vorige blogpost benoemde) erg mooi, maar dit is nog veel oefenen en heb je niet in een paar maanden voor elkaar. Iets realistischer schilderen lijkt mij ook nog wel leuk om eens te proberen. Ik ben maar simpel begonnen met deze cactussen en planten en heb gewoon wat geĆ«xperimenteerd met de verf om er wat handigheid in te krijgen. Hoeveel water ik toe moet voegen, hoeveel verf, het mengen van de kleuren etc.
Vooral de verhoudingen en het aanbrengen van karakter in een illustratie vind ik nog erg lastig. Ik probeer niet teveel andere illustrators na te doen, maar zelf wat te verzinnen. Soms neem ik voorbeelden van echte foto's of teken ik iets na. Zo uit mijn hoofd vind ik het nog wel lastig.
Deze poppetjes heb ik geschilderd na 2 amigurumi's die ik vorig jaar gemaakt heb uit het winter wonderland boek. Je kunt ze bekijken in deze blogpost.
En hier heb ik 1 van onze katten, Brownie, nageschilderd. Het was leuk om te oefenen op het tekenen van vacht en verschillende tinten aan te brengen, gezien ze helemaal grijs is. Ik ben niet zo tevreden over de verhoudingen en dergelijke, maar ach, volgende keer beter!

Ik blijf nog wel even oefenen. Tot nu toe vind ik het erg leuk om te doen. Ik hoop dat mijn tekeningen/schilderingen over een poosje verbeteren en ik dan de vooruitgang hierin kan zien. Heb jij wel eens gewerkt met aquarel? 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen