zondag 17 mei 2015

illustration Sunday #2!

Alweer de tweede Illustration Sunday! Ik heb deze week ook weer veel geschetst en geschilderd. Ik merk wel dat ik er weer een beetje in moest komen nadat ik een korte pauze hield na de drawing challenge. Ook al teken ik maar een paar dagen niet, daarna moet ik er toch weer even in komen. Het is dus wel echt waar wat ze zeggen, je kunt het beste elke dag even tekenen. Toch heb ik de smaak wel weer aardig te pakken en best wat leuke dingen gemaakt deze week.


Ik begon deze week met het maken van een verjaardagskaart. Hier heb ik ook een blogpost over geschreven, mocht je het leuk vinden om dat nog even te lezen. Ik heb eerst met potlood wat schetsen gemaakt en daarna met waterverf het uitgewerkt. Op de computer heb ik toen alles nog wat bewerkt en de tekst er in gezet. Ik vond het erg leuk om dit eens te doen. Digitaal vind ik ook altijd wel erg interessant, maar ik heb er weinig ervaring mee en krijg alles toch beter op papier dan op de computer. 
Later in de week ben ik een avondje gaan schetsen. Ik had een aantal dagen het te druk gehad om te tekenen en ik moest er echt weer even in komen. Ik probeerde een nieuwe stijl uit. Ik wil graag wat meer karakter en verhaal in mijn tekeningen brengen. Ik vond deze crazy cat lady best leuk gelukt. 
Ook tekende ik deze oude man. Ik ben begonnen met een random vorm en heb dit uitgewerkt. Ik vind zijn bolle rug en schouders wel leuk geworden. En ik geloof dat dit de eerste keer is in een hele lange tijd dat ik een hond heb getekend! 
Toch vond ik dat de oude man niet genoeg karakter had. Er zat geen verhaal aan vast en ik vond het minder boeiend om naar te kijken. Dus voor de volgende schets ben ik eerst gaan nadenken wat voor karakter ik neer wilde zetten. Het is deze rijke vrouw geworden met een super grote jas. Mijn vingers jeuken om deze ook nog eens uit te werken in waterverf...
Potlood schetsen zijn ook nog steeds leuk toch? Let vooral even op mijn vinger die net op de foto kwam.. Ik probeerde het papier naar beneden te houden haha. Ik weet niet zo goed wat ik van deze schets vind. Ik bedoel, het is een schets dus het hoeft niet perfect, maar ik had erg feel moeite met de overgang van de pony en de rest van het haar. Meestal maak ik daar een haarband of iets van, maar dat wilde ik bij haar niet doen. Toch moet er ergens een overgang komen en dat lukte niet zo goed. Ik oefen vaker op dit soort zijaanzichten. Een goeie oefening denk ik. Meestal heb je toch snel de neiging alles van voren te tekenen. 
En toen werd het tijd om weer eens een dier te tekenen. Wederom geen meesterwerk, maar misschien dat ik deze verder uit zou kunnen werken. Weer het dilemma dat ik vind dat het niet genoeg karakter heeft. Niet genoeg verhaal. Het idee van haar zonnehoedje en zo vind ik wel leuk. Volgens mij heb ik deze tekening op een andere dag gemaakt dan de vorige schetsen. Dit was eigenlijk als warming up bedoeld. Soms moet je even tekenen vantevoren om weer op gang te komen. Hierdoor maak je uiteindelijk mooiere lijnen in je 'echte' tekening. 
De volgende dag ben ik de 'crazy cat lady' verder uit gaan werken. Ze leek mij een mooie illustratie voor aquarel. Ik vond het zo leuk om deze te schilderen! Ik heb er nog een extra kat bij getekend, want ik vond dat ze er nog niet genoeg had en alles kleur gegeven. Ik vind het roze van haar nachtjapon en de haar rollers erg leuk. En aah, dit papier is zo fijn! Ik hou wel van 100% katoen denk ik. Uiteindelijk heb ik er wel voor gekozen om het geen achtergrond te geven. Ik weet nog niet of ik daar nu tevreden over ben of niet. Ik wilde niet dat de achtergrond teveel zou afleiden van het onderwerp en vond het wel lastig om de overgang te maken tussen de grond en de lucht. Dus uiteindelijk heb ik het wit gelaten.

Dat was het dan alweer voor deze week. Vinden jullie nog dat ik vooruitgang maak? Welke tekening vind jij het leukst? Ik ben erg benieuwd of er ook dingen zijn die jullie graag van mij willen weten of waar ik eens een blogpost (of in illustration sunday) aan moet wijden. Misschien wat voor materiaal ik gebruik, tips of misschien eens een filmpje?  


4 opmerkingen: