zondag 24 mei 2015

Illustration Sunday #3

Het is weer zondag en tijd voor een nieuwe Illustration Sunday! Het was een erg drukke week en jullie hebben misschien ook wel gemerkt dat het iets rustiger was op mijn instagram deze week. Toch heb ik nog wel wat schetsen kunnen maken. Ook heb ik iets nieuws besteld om mee te werken binnenkort! Lees snel verder om te zien wat ik deze week gemaakt heb.

Op het moment dat ik dit schrijf heb ik al een aantal dagen niet getekend, maar aan het begin van de week heb ik wel een aantal schetsen gemaakt. Deze had ik alleen niet gedeeld op instagram. Ik heb vooral geoefend op het tekenen van ogen in verschillende stijlen. Ik merkte dat ik dat het lastigst vond in mijn illustraties en soms de neiging had ze maar gesloten ogen te geven omdat dat makkelijker was (en ik het niet wilde verpesten). Daar leer je natuurlijk niks van, dus ik vond het tijd om meer te oefenen. Vroeger tekende ik veel realistisch en voornamelijk ogen vond ik erg leuk om te tekenen. Veel details en zo realistisch mogelijk, maar ik mijn nieuwe stijl (voor zover ik die gevonden heb) is dit heel anders. De details moeten worden weg gelaten, maar toch moeten de ogen spreken. Ogen geven veel karakter aan een gezicht dus zijn erg belangrijk.
Ik heb wat illustraties na getekend en zelf dingen geschetst en me vooral geconcentreerd op de ogen. Eigenlijk heb ik eerst gewoon een aantal ogen getekend en ben ik daarna gezichten er om heen gaan tekenen. Dit is natuurlijk niet de juiste manier, want het is lastiger om er dan 1 geheel van te maken, maar dit was ook maar een oefening. Vond het wel leuk om zo ogen te tekenen. Ik denk dat ik hier nog wel wat vaker op kan oefenen.
Dit meisje, met haar grote trui, tekende ik na van een foto. Een snelle schets van een paar minuutjes om mijn handen bezig te houden. Niks bijzonders, maar leuk om te doen.
Wederom een oefening op het tekenen van ogen. Verschillende stijlen. Ik vind de bovenste 2 zelf het leukst. De bovenste heb ik nagetekend en de rest niet. Dit is ook wel te zien vind ik zelf. Nog even wat meer oefenen.
Later in de week ben ik wat gaan schetsen. Hierbij gaat het vooral om de verhoudingen van het lichaam. Uit mijn hoofd getekend en dat is nog best lastig, maar ik ben er wel tevreden mee. Weinig details in het gezicht want dat was niet waar deze schetsen om draaien.

Dat was het dan voor deze week. Ik besef me dat deze schetsen niet mijn beste werk zijn, maar daar was het ook niet voor bedoeld. Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik dit keer geen waterverf heb. Misschien volgende week weer als ik meer tijd heb! Wel vond ik deze schetsen ook leuk om te doen en ik denk dat het wel erg leerzaam is. 

Dan nu wat ik gekocht heb! Ik wilde al heel lang een aquarel (waterverf) schetsboekje. Dit lijkt mij handig voor onderweg of om mee te nemen op vakantie of gewoon om op kleiner formaat te werken. Mijn aquarel blok is een A4 en soms best groot. Ook is dit duur papier, dus dat kan soms wat intimiderend zijn en is niet zo geschikt voor snellere kleine waterverf projectjes. Dat is namelijk zonde van het papier. Ik las goeie dingen over de Moleskine waterverf boekjes. Het enige nadeel aan deze boekjes is dat het een raar formaat heeft. Het is namelijk een liggend, langwerpig, boekje en dat is voor landschappen erg handig maar voor alle andere illustraties een beetje vervelend. Toen heb ik mij nog verdiept in andere aquarel schetsboekjes, maar hierover waren de reviews allemaal erg wisselend. Toen ben ik toch maar voor de Moleskine gegaan! Op bookdepository.com was dit maar 13 euro (voor de large variant) dus dat viel ook reuze mee. Ik kan niet wachten tot het binnenkomt en ik kan kijken hoe het mij bevalt. Ik hoop maar dat het fijn papier is. 







Tot volgende week!

4 opmerkingen: