zondag 31 mei 2015

Illustration Sunday #4

Deze week kwam mijn nieuwe schetsboek binnen. Ik heb een Moleskine aquarel schetsboek besteld. Ik wilde al langer een schetsboekje die ook geschikt was voor waterverf. Uiteindelijk besloten om voor Moleskine te gaan, omdat ik hier veel goeds over hoorde. Dus deze week heb ik hier veel mee geoefend. Vorige week waren het voornamelijk schetsen in Illustration Sunday, dit keer meer waterverf.

Dit was de eerste illustratie die ik maakte in mijn nieuwe schetsboek. Een grote stegosaurus. Ik vond het wel een schattige illustratie geworden. Alleen de verf vlekte erg. Dit komt omdat ik er achter kwam dat dit moleskine papier veel sneller droogt dan wat ik gewend ben. Wat op zich handig is als je onderweg wilt schilderen of snel verder wilt kunnen met een illustratie, maar voor grote vlakken is dat lastiger, want dan drogen de randen al op voordat je verder gaat en dan krijg je lelijke lijnen en vlekken. Hier moest ik even aan wennen, maar ik denk dat dit wel goed komt met wat oefenen. 
Als tweede maakte ik dit meisje. Zoals je ziet is de achtergrond nog vlekkerig, want dat is een grote oppervlakte en droogt snel. Haar haren en de rest van haar lichaam vind ik wel mooier geworden dus dit is al beter gelukt dan de eerste schildering in dit schetsboek. Het is allemaal even wennen. Ik vind het formaat wel fijner dan gedacht. Dit boekje is namelijk langwerpig en daar ergerden veel mensen zich aan. Toch is het minder storend dan gedacht, maar ik moet wel zeggen dat ik dus tot nu toe langwerpige illustraties heb gemaakt. En raar genoeg het hele papier heb gevuld, terwijl ik dat normaal nooit doe. Dat daagt je dus wel weer uit in nieuwe perspectieven en dergelijke. 
Hierna ben ik op een dag, toen ik me verveelde, wat gaan schetsen in mijn oude schetsboekje. Ik was namelijk niet van plan om met waterverf te gaan knoeien dus gewoon met potlood. Ik tekende dit jongetje, omdat ik vind dat ik teveel meisjes teken. Jongens zijn gewoon lastiger. Ik weet nooit wat ik met hun kleding en haar aan moet en vind het lastig om ze een eigen karakter te geven. Deze jongen is bang voor de spin.
Die jongen vond ik toch niet zo goed gelukt, dus ik besloot het eens opnieuw te proberen. Alleen dit keer werd het een meisje.. ik kon het toch niet laten. Het ging gewoon vanzelf. Ik vind dat hier al iets meer karakter in zit en dat ze overduidelijk bang is voor de spin. Toch is dit niet mn beste werk, maar leuk om even bezig te zijn als je je verveelt. Ook van dit soort tekeningen leer je iets.
Een paar dagen daarna keek ik de film 'Home'. Ik wilde deze film al heel lang kijken. Het was een super leuke en grappige film, zeker een aanrader als je van animatie films houdt. Na de film kon ik niet wachten om te tekenen. Er zitten zoveel leuke karakters in de film. Dus dat heb ik gelijk gedaan. Dit is een eerste schets om wat te wennen aan de karakters en hoe je ze tekent. Ik wil later misschien nog meer van deze film tekenen en dan misschien een versie maken in kleur. Ik weet alleen niet met wat voor materiaal ik dan ga werken.. Toch waterverf? 
Ondanks dat dit een snelle schets was heb ik er wel mijn best op gedaan. Het is alleen een heel klein schetsboekje waarin ik werk waardoor ik weinig ruimte heb om mijn pols te laten rusten. Je zit dan net op de rand van het boekje en dat tekent voor geen meter. Mooie strakke lijnen tekenen is een ramp in zo'n situatie, maar ach. Ik vind het verder wel leuk geworden! Ik kan niet wachten om meer van deze film te tekenen. 

Dat was het dan voor deze week. Ik hoop dat jullie het ook deze keer weer leuk vonden om te zien. Als jullie nog suggesties hebben voor dingen die ik moet tekenen of vragen dan hoor ik dat graag. Leuk om eens te behandelen in een volgende 'Illustration Sunday'. Tot volgende week!

2 opmerkingen:

  1. Die stegosaurus is leuk! En vooral dat beertje die erbij staat ;)
    Misschien kan je een keer vleermuizen of vlinders tekenen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! En dat zijn leuke ideeën :) Ik ga kijken of ik dat eens kan tekenen!

      Verwijderen