zondag 23 augustus 2015

Illustration Sunday #13

Eindelijk weer een Illustration Sunday! Het is even stil geweest doordat ik op vakantie was, maar deze week is het gelukkig weer gelukt. Ik ben de week langzaam begonnen, even weer wennen aan het ritme. Stiekem ben ik nog wat in vakantie modus, maar dat probeer ik te doorbreken. Ik heb wel ontzettend veel plezier gehad in schetsen en schilderen deze week. Daar had ik ook ontzettend veel zin in. Op vakantie heb ik natuurlijk ook veel getekend, maar thuis tekent het toch altijd het beste. Gek is dat. Wel had ik in het begin van de week last van een art-block, maar daarover straks meer. 
Ik begon de week met een enorme behoefte om te tekenen. Ik had een heel idee in mn hoofd en ik besloot mn dure aquarel papier er weer eens bij te pakken om dit uit te voeren. Hier is het denk ik mis gegaan, want ik kreeg last van art-block. Soms heb je dat, dan wil niks meer. Plotseling kun je geen eens meer strakke lijnen trekken. Alles wat ik tekende zag er niet uit, althans vond ik zelf. Ik denk dat je dan gewoon niet in de juiste stemming bent of dat er iets is wat je blokkeert. Bij mij was dat denk ik dat ik te moeilijk wou doen. Ik wou het dure papier niet verpesten en ik had zo'n beeld in mn hoofd dat ik teveel eisen aan mezelf stelde. En ja, dan lukt t niet meer. Over tekenen moet je eigenlijk niet teveel nadenken.. Maar goed, het was (op wat frustraties na) wel erg leuk om te doen en leerzaam. Mijn vriend vond het wel een leuke tekening geworden, maar het was niet wat ik zelf in mn hoofd had. 
Op dinsdag avond was mijn art-block gelukkig voorbij en schetste ik een aantal karakters uit. Op woensdag ochtend ben ik daarmee verder gegaan en die middag heb ik ze ingeschilderd en omlijnt. Ik zie wel vaker dat mensen hun karakters zwarte pupillen geven en ik vind deze 'simpele' stijl wel heel erg mooi. Leuk om eens mee te oefenen. Ik heb ontzettend veel lol gehad in het creĆ«ren van de haarstijlen en expressie in het gezicht. Van deze bovenste illustratie vind ik zelf het middelste meisje het leukst. 
Deel 2.. De kat is een beetje random, maar daar had ik zin in. Het is tenslotte een schetsboek, dus dan mag het. Hiervan vind ik het eerste meisje met het rode/bruine haar het leukst. Ik merkte wel dat ik wat herfst kleuren begin te kiezen zo langzamer hand haha. Het was afgelopen week dan ook een aantal dagen echt herfstweer. Nu trekt t weer wat bij. Ik mag van mezelf nog niet in de herfststemming komen, het is tenslotte nog maar augustus, maar het begint wel al wat te kriebelen!
En dan de laatste van die dag. Het is wel fijn dat ik bij dit soort 'schetsen' even niet hoef na te denken over verhoudingen van het lichaam en kleding etc. Haar en gezicht vind ik toch altijd het leukst om te doen. Al is kleding ook wel leuk, maar het lichaam kost veel meer tijd. Dit zijn fijne schetsen om s avonds even te doen voordat ik ga slapen. Een poos geleden heb ik ook dit soort schetsen gemaakt en ik vind het erg leuk om te zien dat ik vooruit ben gegaan in de tussentijd!

Tsja, en nu is er nog maar 1 pagina over in mijn schetsboekje. Ik heb al een nieuwe besteld, maar het duurt een week voordat die binnenkomt. Even geduld dus! Ik heb weer een Moleskine aquarelboekje gekocht, maar dit keer een A4! Groter formaat dan waar ik nu op schilder dus. Ik ben erg benieuwd hoe dat mij bevalt. Tot de volgende keer!

2 opmerkingen:

  1. Leuke tekeningen weer hoor! Ondanks dat je zelf niet zo tevreden bent over de eerste vind ik die toch wel erg mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, ik denk dat ik er zelf gewoon een ander beeld van had voordat ik begon :) Gelukkig was het leuk om te doen.

      Verwijderen