maandag 28 september 2015

Inktober 2015

Het is bijna oktober en dat betekend dat Inktober voor de deur staat! Ik ga dit jaar voor het eerst meedoen en heb er super veel zin in! Vandaag deel ik met jullie wat Inktober precies inhoud, waarom ik mee doe en natuurlijk wat ik precies van plan ben. 

Inktober is begonnen in 2009. Sindsdien doen er elk jaar meer mensen mee. Kort gezegd betekend het dat je elke dag van oktober (31 dagen dus) een tekening maakt met inkt. Dit mag oost Indische inkt zijn, maar ook met een pen of fineliner. Wat je maar fijn vind! Nu is inkt vaak zwart dus veel mensen werken zwart wit, maar het is zeker ook toegestaan om kleur te gebruiken. Er bestaat gekleurde inkt of pennen, maar je kunt ook alleen de lijnen met inkt doen en vervolgens met markers of aquarel inkleuren natuurlijk.

Wat voorbeelden van wat je zou kunnen doen (oude illustraties van mij):
Sommige mensen verzinnen elk jaar een thema waar zich aan houden. Anderen doen gewoon waar ze zin in hebben die dag. Of ze volgen een bepaald verhaal en maken hier elke dag een illustratie voor, een beetje als een mini comic. Ook zijn er mensen die maar 1 keer per week tekenen, omdat elke dag niet lukt. Je bent vrij om te doen wat je wilt. Kleine doodles, enorme illustraties etc. Alles mag! 

Ik zelf ga wel proberen elke dag te tekenen. Nu hoeven dit niet perse grote illustraties te zijn. Ik doe gewoon waar ik tijd voor heb die dag. Nu kwam ik een drawlloween tag tegen op instagram. Dit zijn opdrachten elke dag tot Halloween waar je een tekening mee kunt maken. Het lijkt me wel leuk om dit te combineren met Inktober. Dus misschien dat ik dit aanhoud als inspiratie! Maar ik wil mezelf niet teveel regels opstellen, want het moet wel leuk blijven. Dus als ik een opdracht niet leuk vind of ik ga halverwege iets anders doen moet dat ook kunnen. Zolang ik maar elke dag met inkt werk.
Drawlloween
Ik wil graag met oostindische inkt gaan werken. Dit doe ik wel vaker, maar ik wil er beter in worden. Lijnwerk is niet mijn sterkste kant dus ik denk dat ik hier veel van kan leren. Ook ga ik fineliners en misschien zelfs mijn brush pen gebruiken. Ik denk dat het voornamelijk zwart wit wordt, omdat ik dat een leuke uitdaging vind vergeleken met mijn kleurrijke illustraties die ik normaal gesproken maak. Maar zoals ik al zei, ik zie wel hoe het loopt en mag er van afwijken.

Ik heb speciaal een nieuw schetsboek aangeschaft! Dit omdat mijn andere schetsboek aquarelpapier bevat en dat is niet zo geschikt. Ik heb een Leuchtturm1917 schetsboek gekozen, want ik hoor hier hele goeie dingen over. Dat het de mogelijkheden heeft van een Moleskine, maar dan betere kwaliteit. Tot nu toe kan ik dat zeker beamen. Het papier is 180gram en dus erg dik en stevig. Inkt drukt dus niet door, wat wel belangrijk is voor inktober. Ook bevat het heel mooi wit papier. Moleskine aquarel papier is nog wel aardig wit, maar hun gewone schetsboeken hebben vrij geel papier en dat vind ik niet zo prettig werken. Het is glad papier, maar tot nu toe vind ik dat niet storend en je voelt wel dat de kwaliteit van het boekje goed is. Ik hoop stiekem dat ik dit boekje op het eind van de maand vol heb. Het bevat 48 pagina's, dus met 31 inktober tekeningen moet dat lukken zou je zeggen. Dit is als ik niet dubbelzijdig werk overigens, wat ik ook niet ga doen. Dat vind ik namelijk niet zo fijn gezien het papier dan zo bobbelt als je de inkt veel met water verdunt.
Mijn nieuwe schetsboek in een mooie berry kleur!

Ik heb er heel veel zin in en ben heel erg benieuwd hoe jullie mijn tekeningen gaan vinden! En natuurlijk of er mensen zijn van jullie die ook mee doen aan Inktober! Ik zal elke week een update geven op mijn blog. Dit houd in dat Illustration Sunday eventjes voor een paar weken weg blijft. Anders wordt het wel heel erg veel. Mocht ik naast inktober nog wat met aquarel doen dan laat ik jullie dat later wel zien. Het is even kijken hoe het allemaal zal lopen, want dit is dus de eerste keer voor mij.

Doe jij ook mee aan inktober? Wat vind je van dit concept? Neem ook even een kijkje op de website van Jake Parker, die Inktober begonnen is. Hier staan alle regels en uitleg en kun je hele mooie voorbeelden zien van wat hij afgelopen jaren heeft gemaakt voor Inktober. 

1 opmerking:

  1. Leuk dat je aan zo'n project meedoet! Ik ben echt heel benieuwd naar je resultaten ;)

    BeantwoordenVerwijderen