woensdag 9 september 2015

Shoplog, art supplies!

Ik heb mezelf getrakteerd op een paar tekenspullen! Ik had een nieuw schetsboek nodig, want mijn oude was vol, en ik wilde al heel lang copic markers hebben. Het was even spannend, want copic markers zijn niet goedkoop, maar ik heb ze eindelijk in huis! Ook heb ik een paar pennen uitgeprobeerd. Vandaag laat ik jullie zien wat ik precies gekocht heb en hoe het tot nu toe bevalt. 


Als eerste kocht ik dit Moleskine aquarel schetsboek. Dit is het folio watercolor notebook in A4 formaat. Een stuk groter dan wat ik gewend ben, maar ik wilde het eens een kans geven. Het nadeel van de Moleskine aquarelboekjes is dat alles in landschap formaat is. Het kleinere boekje dat ik eerst gebruikte was daardoor niet groot genoeg om mensen volledig te tekenen, alleen als ik het boekje kantelde lukte dit, maar dan kon ik maar 1 persoon kwijt op het papier. 
(Hierboven alvast een sneak peek voor de Illustration Sunday van aanstaande zondag!). 
Zoals je kunt zien kan ik met dit formaat wel volledige personen tekenen, zelfs in de breedte. Ik vind dit heel erg fijn want zo kun je meer personen op 1 papier kwijt en dat maakt het wel interessanter om naar te kijken vind ik zelf. Ook kan ik meer details kwijt doordat ik groter werk. Het is wel even een uitdaging om een hele pagina te kunnen vullen, maar ik krijg het steeds meer onder de knie. Een nieuw formaat proberen veranderd vaak je tekenstijl wel een beetje, omdat je gedwongen bent om anders te gaan werken. Nu heb ik toch nog geen vaste stijl, dus dat geeft niet. Ik vind het een leuke uitdaging. 
Het folio watercolor notebook heeft net als de gewone Moleskines afgeronde hoeken, een mooi stevig zwart kaft, elastiek en een vakje achterin waar je papieren in kunt bewaren. Handig voor losse tekeningen, schetsen of referentie materiaal! Ik ben ook erg tevreden over het waterverf papier van Moleskine. Dik genoeg om op beide kanten van het papier te werken. Het bobbelt soms wel wat als ik heel veel lagen aanbreng of met veel water werk, maar na een nacht het boek dicht te hebben gehad is dit grotendeels weggetrokken. 
Ook heb ik dus copic markers gekocht. 13 Om precies te zijn, maar 1 moet nageleverd worden. Grotendeels copic ciao markers, deze zijn goedkoper namelijk en bevatten net iets minder inkt. En 4 copic sketch markers, die dus duurder zijn en meer inkt bevatten, maar ook navulbaar zijn net als de ciao's. 
Ik heb ze nog niet heel veel kunnen gebruiken, want er moet 1 copic marker nageleverd worden (deze was blijkbaar niet op voorraad) en laat dit nou net de huidskleur zijn.. Ook vind ik het nog best lastig. Dus wat ik tot nu toe gemaakt heb ziet er niet uit.. maar goed, oefening baart kunst dus we gaan gewoon door! Het is even heel wat anders dan aquarel en ik wil graag wat meer materialen uittesten. 
Zoals ik al zei heb ik zelf 13 copic markers gekocht, maar mijn vriend had ook een aantal (zo goed als ongebruikt..) liggen. Dit waren alleen hele felle primaire kleuren en daar konden we nog niet zoveel mee. Daarom heb ik wat pastel tinten bij gekocht. Je hebt helaas wel aardig wat tinten nodig wil je iets moois maken met copic markers. En ik heb nu nog niet zoveel uit dezelfde kleurfamilie waardoor ik niet veel schaduwen etc. kan maken. Maar goed, dit komt nog wel hoop ik. 
Zowel de Copic ciao als de sketch marker hebben een brede punt en een dun puntje. Heel flexibel waardoor je er alle kanten mee op kunt. Het zijn alcohol markers waardoor je heel goed meerdere kleuren kunt mengen en in elkaar over kunt laten lopen. Veel verstand heb ik er nog niet van, maar ik heb al wel gezien dat je er hele mooie dingen mee kunt doen. 
De Pentel pocket brush pen, bron: penstore.nl
Ook kocht ik een aantal pennen. Waaronder de Pentel pocket brush pen. Een mooie pen met haartjes, net als een penseel, waar inkt uit komt. Hier kun je hele mooie vloeiende lijnen maken. Deze hebben jullie al kunnen zien in mijn laatste tekeningen. Ik gebruik niks anders meer! Ook kocht ik 3 gel pennen, 2 witte (een dikke en een dunne) en een gouden pen. Heel mooi voor highlights en details. 
Voor nu staat alles in deze mok, klaar om te worden gebruikt. En dat ga ik ook zeker doen! Heb jij ervaring met de Moleskine boekjes of de Copic markers? Dan hoor ik graag wat jouw mening hierover is! 


8 opmerkingen:

  1. Oh leuk :D Die mok vind ik héél erg mooi :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha, dankjewel! Dat was een sinterklaas cadeautje!

      Verwijderen
  2. Superleuk! Ik heb laatst een kleurboek voor volwassenen gekocht!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Dat boek heb ik ook nog ergens liggen, maar om eerlijk te zijn gebruik ik het nooit meer nu ik zelf aan het tekenen ben. Het was wel altijd leuk om te doen!

      Verwijderen
  3. super! Erg mooie stiften, het geeft echt mooie kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie, ik ben heel erg hoe ze bevallen!

      Verwijderen
  4. Wat een leuke shoplog! Ik heb nog nooit met één van deze materialen gebruikt maar dat Moleskine boekje lijkt me erg fijn om mee te werken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, dat moet je zeker eens proberen! Ik heb wel gehoord dat niet alle Moleskine boekjes qua kwaliteit goed zijn, maar over deze ben ik erg te spreken :)

      Verwijderen