donderdag 1 oktober 2015

Een half jaar tekenen, wat heb ik bereikt?

Sinds vandaag ben ik een half jaar aan het tekenen en schilderen! Vroeger toen ik nog jonger was heb ik wel getekend, maar daarna jaren niet meer gedaan. En half jaar geleden besloot ik de drawing challenge te doen en daar is het allemaal begonnen. Ik was zelf wel erg benieuwd wat een half jaar tekenen nou precies op levert en hoeveel ik vooruit ben gegaan hierin. 

Ik begon met de drawing challenge (dertig dagen elke dag een tekening) omdat ik ge├»nspireerd werd door wat afbeeldingen die ik op internet zag van illustrators. Het leek me toch wel heel erg leuk om dat te kunnen, maar ja.. waar begin je. Door elke dag te tekenen leer je heel veel dus dat leek mij een goeie start. Als ik nu mijn eerste tekeningen zie moet ik toch wel een beetje lachen en vind ik het bijna beschamend om terug te zien, maar dat is een goed teken! Dat betekend namelijk dat ik vooruit ben gegaan! 

Dit waren een aantal van mijn eerste tekeningen. Met aquarel, maar ik had geen flauw idee hoe je daarmee om moest gaan.. Ik had niet eens aquarel papier! Ook gebruikte ik een veel te dikke pen voor de lijnen. 
Daarna kocht ik aquarel papier en begon ik de drawing challenge. Ik was toen best trots op deze tekeningen haha. Ik vind ze nog steeds wel leuk om terug te zien, maar echt niet meer zo mooi als toen. Ik had toen het gevoel dat het nog jaren ging duren voordat ik kon wat ik nu kan. Gelukkig is het veel sneller gegaan. Veel experimenteren met dingen die je leuk vind en vooral niet bang zijn om fouten te maken, want ook dat hoort er bij. Niet elke tekening die ik maak ben ik tevreden over, maar dat geeft niks want je leert er altijd van. 
Nu ben ik een half jaar verder en ik heb zeker niet meer elke dag geschilderd hoor. Daar heb ik geen tijd voor en soms ook geen zin in, maar wel zo vaak als ik kon! Elke week deelde ik met jullie mijn tekeningen in de Illustration Sunday's op mijn blog. Aangezien alles geleidelijk gaat heb je zelf niet zo door hoeveel je vooruit gaat. Totdat je de tekeningen eens naast elkaar legt. Wat een verschil al.. 
En dan ben ik nog niet eens een jaar verder! Ik ben erg benieuwd hoeveel ik dan vooruit ben gegaan en wat ik dan allemaal al kan. Ik heb er gelukkig nog heel veel plezier in en ga ook zeker verder met aquarel. Leuk om te zien hoe een stijl zich kan ontwikkelen en hoe je dingen kunt waarvan je eerst alleen maar kon dromen. Eigenlijk kan iedereen leren tekenen denk ik, je moet gewoon een beetje geduld hebben en veel oefenen. 

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om een blik terug te werpen op een half jaar geleden. Wat vind jij van het verschil? Als je ook graag zou willen kunnen tekenen, begin dan gewoon! In het begin is het teleurstellend, maar dan moet je zeker niet opgeven. Alles valt te leren!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen