zondag 22 november 2015

Illustration Sunday #20

Het is weer zondag! Vorige week kwam er even geen 'Illustration Sunday' online. Hopelijk vonden jullie dit niet erg (ik zelf wel eigenlijk), maar ik had gewoon niet zoveel getekend om eerlijk te zijn. Halverwege inktober begon ik een beetje een artblock te krijgen. Hier heb ik jullie toen ook over verteld in 1 van mijn inktober updates. Soms had ik een dag dat het beter ging, maar op heel veel dagen lukte het gewoon niet. Ik had wel erg veel zin om te tekenen, maar niks werd mooi en ik had totaal geen inspiratie. Deze week had ik het gevoel dat ik hier langzaam uit kwam. Het gaat gelukkig een stukje beter dus deze week heb ik weer een aantal tekeningen om te laten zien!

Dit is het enigste wat ik vorige week getekend heb. En ook de enigste aquarel tekening van deze Illustration Sunday. Ik probeerde eens wat anders uit. Ik heb namelijk een bronzen gel pen gekocht en het leek mij leuk om hier de lijnen mee te maken. Ik vind dit zelf geen mooie tekening om eerlijk te zijn (tja, artblock), maar uiteindelijk is het met de aquarel nog best leuk geworden. Ik kon op de foto niet zo goed de glans van de gel pen laten zien, maar het is een hele mooie koperen/brons kleur.  
Daarna had ik even behoefte om gewoon doelloos te tekenen. Mede dus omdat het niet zo goed wilde lukken. Soms heb ik dit nodig om weer uit een artblock te komen en er weer wat meer vertrouwen in te krijgen. Ik pakte mijn copic markers er weer eens bij. Iets waarvan ik nog steeds niet goed weet wat ik ermee moet, maar dit was het resultaat.
En ook dit katje maakte ik met copic markers. Deze vond ik wel erg lief en schattig haha!
En toen kreeg ik mijn col-erase potloden binnen! Iets wat ik al heel lang wilde proberen, maar ik kon ze nergens op Nederlandse websites vinden. Dit zijn potloden van het merk prismacolor. Het zijn kleurpotloden die je gemakkelijk(er) kunt uitgummen en worden erg veel gebruikt om te schetsen door mensen die illustrator zijn of met animatie werken. Ze zijn heel prettig om mee te schetsen vooral ook in combinatie met aquarel (gewoon potlood vlekt namelijk met de verf) dit is iets wat ik nog niet geprobeerd heb maar ik heb er wel al veel mee geschetst! 
Ik heb tot nu toe een rode (carmine red) en een blauwe (blue) geprobeerd. Er zitten nog veel meer kleuren tussen die ik wil proberen maar deze was ik het meest benieuwd naar! Ik ben benieuwd wat uiteindelijk mijn favoriete kleur wordt.  
De eerste schets pagina met het rode potlood! Ik hoop dat de foto's een beetje duidelijk te zien zijn. Het is best lastig om potlood goed weer te geven. Ik heb mijn best gedaan! Ik wil wat vaker schetsen en dan niet te netjes en precies te werken. Stiekem vind ik een rommelig schetsboek heel erg leuk om te zien. Ik maak vaak maar 1 tekening per pagina en hou de rest leeg en netjes, maar ik vind het veel leuker om te zien als een pagina helemaal vol staat met van alles en nog wat. Dit is een kwestie van mijn perfectionisme een beetje loslaten.
En toen probeerde ik het blauwe potlood uit, ook erg mooi! Ik denk dat ik deze tot nu toe het mooist vind. Het rode potlood was ook fijn om mee te tekenen maar blauw heeft iets speciaals. Al kan dat later nog veranderen natuurlijk. Blauw is alleen wel lastiger te fotograferen.. Van deze pagina vind ik het meisje linksboven het leukst!
Wat je er ook mee kunt doen is het blauwe gebruiken om mee te schetsen en dan gewoon de lijnen doen zoals je normaal zou doen. Met fineliner bijvoorbeeld, zoals ik hierboven heb gedaan. Dat geeft ook wel een leuk effect! Je laat je schetslijnen dan gewoon staan. Best leuk toch? Een hele random pagina met allemaal winter/kerst dingetjes, maar ik heb er wel veel plezier in gehad.
En dan de laatste pagina voor deze week. Deze is niet zo duidelijk te zien vrees ik. Ik hoop maar dat jullie iets zien! Ik teken veel uit mijn hoofd of van referenties, maar ik wil heel graag meer oefenen op het natekenen van foto's, maar dan in mijn eigen stijl. Dan heb je namelijk al snel de neiging om alles realistisch te gaan natekenen, maar juist als je de foto een beetje loslaat krijg je een heel erg leuk resultaat. Hiervan vind ik de bovenste 2 tekeningen het mooist, laten die nu net zo slecht te zien zijn..

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te zien deze week! Wat minder aquarel, maar ik wil wat meer experimenteren met deze kleurpotloden. Ik merk dat mijn stijl veranderd. Ik neig steeds meer wat naar de 'cartoon' kant. Langzaam aan probeer ik hier mijn weg in te vinden. Kan best zijn dat ik over een poosje weer heel wat anders wil tekenen, maar dat mag ook. Wat vind jij van het effect van deze potloden? En welke tekening vind jij het leukst?

2 opmerkingen: