donderdag 31 december 2015

Terug blik op 2015

2015 was het jaar waarin ik begon met tekenen. Nu heb ik in het verleden ook wel veel getekend, maar nooit op deze manier. Ik had al jaren geen potlood meer vast gehad en vond het eigenlijk wel een beetje lastig waar ik moest beginnen. Zeker omdat ik mezelf een hele andere stijl wilde aan leren dan het realistisch portret tekenen en niet zo goed wist wat anderen daarvan zouden vinden en of het wel leuk vond. Ik was bang dat het al snel op kinder tekeningen zou gaan lijken en het minder gewaardeerd werd dan mijn realistische portretten. En kan ik het nog wel? Tekenen, na al die jaren. Ik ben erg blij dat ik het toch gewoon gedaan heb. Vandaag kijk ik terug op dit jaar. Het is zo snel gegaan! 

Ik kwam via youtube en instagram regelmatig illustrators tegen die mij erg inspireerden. Ik vond het erg leuk om dit soort tekeningen te zien, maar deed er nooit iets mee. Ik tekende immers zelf helemaal niet meer. Tot ik besloot; dit wil ik ook! Ik was zo verliefd op de stijl van deze illustrators en vond het ergens wel een verademing om te merken dat er meer was dan alleen anime en realistisch tekenen. Alhoewel ik het portret tekenen vroeger erg leuk vond om te doen, teken je vooral iets na en komt er een stuk minder creativiteit bij kijken. Dit is ook 1 van de redenen dat ik er op het laatst geen zin meer in had. Na het ontdekken van deze nieuwe stijlen ging er een wereld voor me open.
1 van mijn eerste tekeningen
Ik merkte al snel dat vooral de illustraties gemaakt met aquarel mij erg aanspraken.  Ik had nog nooit echt met aquarel gewerkt, tot dit jaar. Ik had een aantal goedkope tubes van het merk 'Reeves' liggen en ben gewoon begonnen. Geen flauw idee hoe dit moest en waar ik op moest letten, maar langzaam aan begon ik het door te krijgen. Na een aantal keer schilderen hiermee vond ik het zo leuk om te doen dat ik via marktplaats een setje winsor en newton aquarel verf heb gekocht. Ik ben hier nog steeds erg blij mee en gebruik het bijna elke dag. Ook kocht ik later een waterverf schetsboek. 
Mijn winsor en newton set! 
Om mezelf een uitdaging te geven en zodat ik het tekenen ook echt door zou zetten ben ik al snel de drawing challenge begonnen op mijn blog. Ik vond het zo leuk om jullie reacties elke week te lezen en dit motiveerde mij enorm om door te gaan! Ik sta ook nog steeds versteld van de vooruitgang die ik geboekt heb in het tekenen in die maand. 
Een tekening van de drawing challenge
Ook inktober was 1 van de hoogtepunten van dit jaar. Ik had weinig ervaring met inkt maar ik heb hier zoveel plezier aan beleefd. Het was wel echt even doorzetten soms, maar nu heb ik een heel schetsboek vol getekend in 1 maand. Iets waar ik erg trots op ben, want dit is het 2e schetsboek dat ik dit jaar heb gevuld. En ik ben al druk op weg om mijn derde vol te krijgen. 
De eerste tekening van inktober
Naast dat ik dus een hele hoop getekend heb is er ook meer gebeurd in 2015. Het was het jaar dat ik naar Londen ging met mijn vriend. Iets waar ik ontzettend van genoten heb. Dit was eigenlijk onze eerste echte vakantie samen, waarin we ook nog met het vliegtuig gingen! We hebben heel veel gezien en gekocht en het was zeker voor herhaling vatbaar. Afgelopen zomer zijn we ook nog op vakantie geweest naar Terschelling, dat was ook ontzettend leuk en heb ik erg van genoten.
Londen
Ook heb ik heel veel amigurumi's gemaakt dit jaar. Iets wat ik ook zeker in het nieuwe jaar weer meer wil gaan doen. Hobby's wisselen zich altijd veel af bij mij. Dan ben ik iets weer een poosje zat en ga ik weer met iets anders bezig. Maar het haken ben ik zeker nog niet vergeten. 
Een aantal van mijn amigurumi's
Natuurlijk is er nog een hele hoop meer gebeurd in 2015, maar dan zou dit artikel te lang worden. Ik hoop dat volgend jaar weer net zo'n leuk en creatief jaar wordt! Ik heb er enorm veel zin in. Natuurlijk gaat het leven gewoon verder, maar het voelt toch altijd wel een beetje als een nieuwe start. Ik heb geen specifieke goeie voornemens voor 2016, gezien ik elke maand doelen op stel, maar ik hoop er gewoon het beste van te maken!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen