woensdag 30 maart 2016

kleine update in mijn moestuin(tje)!

Ik dacht ik post even een update over hoe het nu met mijn moestuin gaat! In mijn vorige artikel kon je lezen dat ik 2 moestuin bakken had gekocht en ik ben gelijk aan de slag gegaan met zaaien. Natuurlijk kun je ook plantjes kopen, maar ik vind het wel leuk om te zien hoe zoiets groeit. Ook nog eens veel goedkoper. Er is intussen al van alles aan het groeien!


Mijn grootste plant tot nu toe is de courgette! Later leerde ik dat deze courgette veel te veel warmte heeft gekregen waardoor hij te hoog is geworden, ook is het helemaal nog niet de juiste tijd voor courgettes, maar ach. Ik zie wel wat het wordt. Wel erg leuk om te zien hoe groot hij al wordt.
Dan mijn cherry tomaatjes, uit zaadjes van de AH actie. Ze krijgen al mooie blaadjes en worden steeds groter. Tomaten groeien altijd wel goed is mijn ervaring, maar oogst krijgen is tot nu toe nog niet een groot succes geweest. Maar ik had de vorige jaren ook geen tuin en deed dus maar wat in een pot en volgens mij hadden ze te weinig zon. Kijken of het nu wel lukt!
En dit is basilicum, de middelste kromme blaadjes zijn de herkenbare basilicum blaadjes, die andere 2 zijn de kiemblaadjes. Hij begint nu ook al echt naar basilicum te ruiken, erg leuk! In het begin wilde deze niet zo groeien maar nu ik hem warmer heb gezet (dat durfde ik eerst niet zo na mijn courgette blunder..) ging het veel beter.
En dit is peterselie.. Twijfel of ik dat goed doe.. 
Dat was allemaal binnen voor gezaaid, over een poosje als de plantjes sterk genoeg zijn en het buiten wat warmer is mogen ze naar buiten. Toch kun je ook nu al een aantal dingen buiten zaaien. Ik heb zelf verschillende wortel soorten, rode ui, sugar snaps, sla en rucola gezaaid. Dit hierboven is kropsla! Klein nog he?
En hier zie je een paar mini blaadjes verschijnen, dit is rucola. Gaat nog niet zo snel maar het weer zit dan ook nog niet echt mee. Hopelijk krijgen we steeds meer zon. Al die regen en bewolking doet de plantjes niet veel groeien. 
Ook heb ik verschillende aardbeien soorten. Gewone rode aardbeien en framberry (soort kruising tussen een framboos en aardbei) en pineberry (proeft een beetje naar ananas). Geen idee of dat lekker is, maar leuk om eens te proberen. Ze groeien goed! Ik zat er eerst een beetje over in want ik had de plantjes via internet gekocht en ze kwamen in een zakje met modder aan, helemaal verstopt. Wist niet of ze teveel schade hadden gekregen door de post maar achteraf valt dat heel erg mee! Dit ziet er best goed uit. 

Nu nog wat mooi weer en een hele hoop geduld! Dan komt het hopelijk wel goed. Ben benieuwd hoe het straks gaat als er vruchten aan komen. Ik ben een beetje bang dat het gaat mislukken door slakken of ander ongedierte, maar we zullen zien. Daar vind ik dan hopelijk wel een oplossing voor. 



2 opmerkingen:

  1. Leuk om de update te zien :D
    Bij mij staan er nu moestuintjes van de AH op de vensterbank, er is nog niks te zien maar ik ben deze week ook pas begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zal het vast niet lang meer duren! Leuk :)

      Verwijderen