woensdag 16 maart 2016

Mijn eerste moestuin

zaadjes en AH moestuintjes
Ik heb een moestuin! Eindelijk! Na jaren wat geprutst te hebben met groenten verbouwen in potten (nooit een succes geweest) heb ik eindelijk ruimte voor een moestuin. Zoals jullie misschien wel weten ben ik een half jaar geleden ongeveer verhuisd en heb daardoor eindelijk een tuin tot mijn beschikking. Iets waar ik heel erg naar uit keek! 

We dachten er eerst aan om de tuin om te spitten en een deel hiervan tot moestuin om te toveren. Maar dit was toch wel veel werk, want de grond moet goed van kwaliteit zijn en je moet natuurlijk voorkomen dat de planten je hele gazon over gaan nemen. Daarna dachten we aan een kas, maar hier had ik geen mooie plek voor. Een hele kas paste niet, dan nam het mijn hele terras in en een halve kas vond ik toch een beetje onhandig. Tot ik gewezen werd op het feit dat de Welkoop vierkante meter bakken verkocht. Het was een aanbieding. Ik had deze bakken natuurlijk wel eens eerder ergens gezien, maar ik wist niet dat dit vierkante meter tuinieren een begrip was.
mijn vierkante meter bakken
Na mij wat ingelezen te hebben besloot ik er voor te gaan en heb ik de bakken gekocht. Samen met 2 kweekbakken die je er los op kunt zetten. 
sugar snap zaadjes weken in water voor het zaaien
Maar wat is vierkante meter tuinieren nou precies? 
Het principe van de vierkante meter moestuin (ook wel square foot garden genoemd) is dat je met weinig ruimte een mooie moestuin kunt maken. Deze bak kun je namelijk overal neer zetten, ook als je geen tuin hebt maar bijvoorbeeld alleen een balkon of dakterras. Je hebt halve meter bakken en hele meter bakken. De bakken worden vervolgens opgedeeld in 9 gelijke vakjes. Dit met behulp van latjes. In elk vakje kun je dan groenten, kruiden of fruit plantjes zaaien. Hoe kleiner de plantjes hoe meer er in een vakje passen. Zo heb je eigenlijk dus een hele compacte moestuin!

Ik vond dit een erg leuk concept. En de bakken kunnen jaren mee, dus mocht ik ooit een koopwoning hebben neem ik de bakken gewoon mee. Ik heb de eerste zaadjes al gezaaid. Namelijk; regenboog wortelen, rode ui, rucola, kropsla en sugar snaps. Ik kan niet wachten tot de eerste plantjes op komen! Ik heb er heel erg veel zin in. En het leuke is dat ik nu ook gebruik kan maken van de AH moestuintjes actie! Gratis zaadjes! 

1 opmerking:

  1. Leuk zeg! Ik ben wel benieuwd als het straks allemaal gaat groeien. Plaats je dan een update :D ?
    Ik kan niet echt moestuinieren, op een (klein) balkon gaat het wat lastiger...

    BeantwoordenVerwijderen